Besök 1 hos förlossningen

                                            Datum: 2010-05-21 Tid: 13:29:46 Kategori: Julia
Hej där :D

Tänkte skriva lite info om dagen såhär långt...
Vaknade vid 9-tiden och kände att det rann lite ur mig. -_- Gick på toa och då rann det lite till, wow vattnet har gått! (Tänkte jag) Fick då och då lite sammandragningar och ringde mamma och frågade hur jag skulle göra, hon sa att jag skulle ringa in. Jag ringde förlossningen och berättade min situation: har haft värkar till och från i 3 dagar nu och jag tror att det är lite vatten som har börjat sippra ut. De tyckte att jag skulle komma in och kolla för säkerhetsskull, för även om det inte har satt igång ännu är det bra att veta ifall det är vatten eller inte. Går vattnet så får bebisen nämligen ligga kvar i magen i MAX 3 dagar pga. infektionsrisker.

Mamma fick åka hem från jobbet och hämta mig (hon har sagt länge att hon gärna kommer och kör in mig till förlossningen när det är dags, så det var lugnt;)) och snart var vi på väg in. Hann dock busa lite med Missan som JUST idag var väldigt leksugen, det lilla fettot! Nu får hon inte mer godingar på ett tag eftersom hon antagligen lär äta ihjäl sig annars. "/

Vi kom till Skövde och sjukhuset vid 11 ungefär (hade med mig bb-väskan men lämnade den i bilen) och vi plingade på hos förlossningen. En ung tjej som såg trevlig ut öppnade dörren åt oss, och efter några minuters väntan kom vi in till ett mysig rum där jag fick lägga mig i en skön säng. Oj så skön den var! Hade värkar lite till och från, men inga särskilt starka. En annan barnmorska kom in (hon jag pratade med i telefon visade det sig) och de satte på mig en såndär CTG-sak som mäter värkar. Under 20 minuter låg jag med den, och under den tiden hade jag 3 rejäla värkar, med andra ord inte sådär jättemycket. Jag kände mig urdum. Det är min värsta fasa att åka in till ett ställe och bara känna mig ivägen och vara rädd att något satt igång när det inte har det. Som tur var så verkade de inte tycka att jag var så jobbig, och det var inte särskilt många människor där så jag tror inte att jag störde någon! :}

Barnmorskan var sjukt trevlig och det visade sig att vi hade mer gemensamt än vad vi kunnat ana. Mamma var inne i rummet med mig hela tiden så de pratade på. Hon hade en massa släktingar i Hjo och hon berättade hur fint hon tyckte att det var där under våren/sommaren. Efter en stunds skvallrande hit och dit så tog jag tempen i örat (hade 36,8) mätte blodtrycket (det var 120/70) och tittade ifall något vatten runnit. Det hade det inte. -_- Barnmorskan lämnade rummet och jag fick ta av mig byxorna och trosorna och ställa mig på en handduk och hoppa på golvet. Ett riktigt träningspass! Allt för att se ifall det var något vatten som ville ut från min kropp. Det verkade dock lugnt, och jag fick gå vidare till en annan sal och lägga mig i en gynstol. AJAJAJ vad ont det gjorde när barnmorskan körde in den där spateln. Är ju extremt svullen och känslig där nere nu, så det gjorde rejält ont. Jag som varit så lugn innan och berättat hur van jag var vid gynundersökningar och att det inte var någon fara. Det fick jag äta upp! Det rann ur mig (ursäkta detaljerna) men det visade sig bara vara ytterst tunna flytningar, skit också! Dock gör det ingenting känner jag, bebisen får gärna komma i morgon eller på måndag, det skulle sitta fint.

Fick efter en stund lämna förlossningen med en grön handduk mellan benen som fortfarande befinner sig där. Ska tillbaka dit om ungefär 1 timme och se ifall något vatten har gått. Om inte så bär det av hem igen, skönt det kanske! Hellre hem än att befinna mig där, usch vad tråkigt!
Bebisen mår i alla fall bra, hjärtat fungerade som det skulle och med tanke på alla rörelser så verkar det vara friskt! Shit, tänk om jag faktiskt får barn nu i dagarna. Det känns overkligt!

Besöket hos förlossningen känns i varje fall inte onödigt. Nu har jag fått gå runt lite och kika och se hur det ser ut, något jag inte skulle gjort annars. Ett av förlossningsrummen har nummer 13, tydligen vägrar vissa att föda där inne pga. otur. Haha antagligen kommer jag säkert att befinna mig i det rummet. -_-

Nåväl, nu ska jag dricka upp min cola som mamma köpte åt mig! Har ringt Johan x antal gånger men jag vet ju att han har idrott så jag är inte förvånad över tystnaden. Men jag försöker ändå, han KAN ju svara... Han vill säkert veta hur det gått! :}

Ha det bra nu, långt inlägg det här! Puss och kram
2 kommentarer                                                                                                                    
  Jacqueline - 18 år och blivande mami

Du ska inte känna dig dum ifall det inte skulle vara något, hade ju vart dummare om du inte hade kollat upp dig!

Hoppas allting går bra, kram på dig!

2010-05-21 l 17:12:25
Blogg/hemsida: http://jacquii.blogg.se/
  eminna

haha tack detsamma! vad gör dura ? :D

2010-05-22 l 11:03:47
Blogg/hemsida: http://eemini.blogg.se/
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: