Lite om Julia och allt

                                            Datum: 2010-06-13 Tid: 19:33:55 Kategori: Julia
Graviditet:
Mådde du illa under graviditeten? - Ja, mellan vecka 7 - 20 ungefär. Spydde varje dag, flera gånger.
Hade du foglossning? - Endast lite omkring vecka 20. Det höll i sig 1-2 dagar men försvann sen.
Hade du någon hormonrand? - Japp, en tydlig sådan. Den är fortfarande kvar..
Fick du några bristningar? - Japp, de har bleknat lite men än är det ganska brutalt..
Vad trodde du att det skulle bli för kön? - I början trodde jag att det skulle bli en tjej, det var min första känsla. Sedan trodde jag mer och mer på att det var en liten kille.
Vad ville du att det skulle bli för kön? - Jag hade aldrig någon önskan. Det enda jag ville var att barnet skulle vara friskt och må bra.
Hade du några speciella cravings? - Haha, det skulle väl i så fall vara krämbullarna från skolans cafeteria. Mums!
Vad gillade du för mat? - Det vanliga som jag brukar äta.
Någon maträtt du avskydde? - Smörgåsgurka och svamp!
Hade du mycket halsbränna? - Ja i slutet. Särskilt på kvällarna.
Behövde du kissa ofta? - Ja!
Hur mycket gick du upp i vikt? - Ungefär 20 kg. Lite mer.
Är du nöjd med din graviditet? - Ja väldigt nöjd. Illamåendet var jobbigt, men i övrigt hade jag det väldigt lugnt och bra.
Var du rädd inför förlossningen? - Faktiskt inte en enda gång! Onödigt att vara rädd för något som man inte vet hur det kommer att vara. :)

Förlossningen:
När startade din förlossning? - Tidigt den 22 maj
Vilken vecka var du i? - Vecka 40+0
Gick du över tiden? - Nej :)
Hur startade din förlossning? - med värkar
När åkte ni in? - 00:15, lördagen den 22 maj
Hade du någon bedövning? - Lustgas och epidural
Hur länge hade du värkar? - Ungefär i 20 timmar (om man inte räknar de små värkarna jag hade hemma i 2-3 dagar.
Tyckte du att värkarna gjorde ont? - Ja det tyckte jag, fast samtidigt var det skönt att veta att smärtan inte satt i särskilt länge utan avtog efter några sekunder.
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? - Ett par minuter
Vem var med under din förlossning? - En barnmorska, en barnmorskestudent och Johan
Hade du ont efteråt? - Det där med att "all smärsta försvinner så fort barnet är ute".. STÄMMER INTE. Jag hade ont och var fruktansvärt trött. Det gjorde ont att gå och att sätta sig ner. Jag hade "problem" med att gå ett par dagar efter förlossningen, men det avtog rätt snabbt ändå!
Är du nöjd med din förlossning? - Oerhört! Jättesnälla barnmorskor och allt som allt tog det 14 timmar med förlossningen. Det är vad en "normal" förstagångsförlösning brukar ta sa dem, jag är nöjd!

Bebisen:
Mådde bebisen bra när den kom ut? - Ja hyfsat. Hon skrek inte den första minuten men förutom det så mådde hon bra.
Vad blev det för kön? - En flicka! :)
Vad vägde hon? - 3700 g
Hur lång var hon? - 51 cm
Huvudomfånget? - 36,5 cm
Ville bebisen amma direkt? - Nej det ville hon inte.
Hade bebisen gulsot? - Nej
Mådde bebisen bra under bb-tiden? - Alla tiders! Ingen feber och allt såg bra ut. Vi var dock tvungna att stanna 2 dagar eftersom jag tidigt under graviditeten hade haft streptokocker i urinen som kunde påverka henne. Dock gjorde det aldrig det! :)
Vad fick bebisen för namn? - Julia Ayla Cecilia Björkman
Var ni överens om namnet och varför valde ni just det? - Ja vi var överens om det. Anledningen var att vi tyckte att det var fint och att det passade henne väldigt bra. Vi hade tankar om Novalie och Wilma, men det hade inte passat.

Nutid:
Såhär är Julia: - En lugn och jättesnäll liten tös. Nyfiken på precis allting och lite smågrinig över att hon inte kan röra sig hur hon vill ännu. Huvudet är lite för tungt för att hon ska kunna göra som hon vill. Läste ett babyastro häromdagen som passar bra in på henne, hon är tvilling: "Tvillingen är känd för att ha många bollar i luften, så det kräver sin förälder att hålla henne sysselsatt. Och när man väl tycker att man hittat den perfekta aktiviteten för flera minuter framåt, gäspar hon uttråkat och ser sig om efter något annat. Eller någon annan."
Såhär är det att vara småbarnsförälder: - Hur mycket jag än har fått höra att det är krävande att vara förälder så har det aldrig riktigt gått in i hjärnan på mig. Det går inte att säga till nån (mig) hur något kommer att bli, särskilt inte att vara förälder. Det går inte att föreställa sig. Än så länge är ju Julia så liten och det går inte att göra så mycket mer med henne än att mata, byta blöja och bära omkring på henne och snacka. Jag har otroligt mycket hjälp hemifrån vilket gör allting väldigt lätt eftersom jag då hinner göra mycket annat. Jag kan nog inte riktigt svara på den här frågan ännu, men än så länge är det helt underbart. Bara tanken på att jag har fått en underbart fin liten frisk dotter är så fantastisk att jag nästan börjar gråta. :')
Största utmaningen i vardagen? - Eftersom inga ordentliga rutiner finns ännu så är den största utmaningen att göra dagen så bra som möjligt. Att få henne mätt och belåten är för mig det viktigaste, även att hon får sömn! Något som dock är svårt och som jag inte tänkte på innan är att det inte går att planera på samma sätt. Man vet aldrig om man kommer iväg, det beror helt på Julia och vad hon känner för just då. Kanske behövs blöjan bytas eller också är hon hungrig. Hon är hungrig nästan hela tiden..
Roligast i vardagen? - Se hennes utveckling. På bara 3 veckor har hon förändrats så himla mycket! Både utseendemässigt och hur pass medveten hon är om saker och ting. Det är underbart.
Roligast med Julias ålder? - Att hon är så underbart söt när hon hela tiden vill kika på allting. Det blir så överväldigande för henne, hon vill titta på allting samtidigt vilket gör att ögonen är stora som klot och huvudet går runt, runt för att få in allting. Roligast att titta på är mönstrade tapeter! ;) Bra att vi har så många fondväggar haha! Det är även så roligt att se alla hennes olika miner hon gör. När hon formar sin lilla mun till en ännu mindre liten ring. Haha :')
Största utmaningen med Julias ålder: - att veta vad som är felet när hon skriker. Dock är det ganska enkelt eftersom hon endast skriker om hon är uttråkad, hungrig eller har ont. När hon har ont så trycker hon ihop hela ansiktet och "tar i", det är enkelt att se. När hon är hungrig så skriker hon hela tiden och slutar inte förrän hon får mat. Också enkelt att veta! När hon är uttråkad slutar hon att skrika när man lyfter upp henne.
Hur vill du att framtiden ska se ut? - Jag vill först och främst få in rutiner, det känns viktigast just nu så att man kan planera sin dag lite bättre och hinna med mer saker. Sedan vill jag självklart att Julia växer som hon ska och lär sig nya saker. Det ska bli spännande att se vad hon utvecklas till för person! :)

Får tillägg av mormor :)


2 kommentarer                                                                                                                    
  Nathalie

Vad skönt att allting har gått så bra! :) du verkar ha så himla bra inställning till allt! Och otrooooligt söt liten dotter du har :)

2010-06-13 l 19:43:12
  Melinda svarar

Ja det är riktigt skönt, jag är så glad för det! =) Det är lika bra att ha en någorlunda bra inställning för annars blir det ju bara tråkigt. ;) Och ja, visst är hon underbart söt! <3

2010-06-15 l 12:35:23
Blogg/hemsida: http://pindilusen.blogg.se/
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: