Vecka 40 (39+0) &hearts

                                            Datum: 2010-05-15 Tid: 12:01:57 Kategori: Julia

Passande att jag har fått 40 prenumeranter när jag går in i vecka 40! :}

Bebisen

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet. Vikt 3 450 gram.

 

Mamman

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.



Idag är det endast en vecka kvar till beräknat födelsedatum, fast om man går enligt senaste mensens första dag så är faktiskt IDAG det beräknade datumet. ;} Dock är allting lugnt förutom lite värk längst ner i livmodern. Åh, det förbereder sig!! Är inte alls orolig inför förlossningen utan inväntar den med spänning. Jag tror att anledningen till att jag inte är nervös är för att jag har fått 0 information om den. Alltså, varför gör inte barmmorskorna mer nu för tiden? Vi har inte pratat något om olika sorters bedövningar, vad jag bör ha med mig till bb eller hur det är där. Det enda som har hänt är att jag har blivit hänvisad till bb:s hemsida, wow! ;P Varför kan ingenting vara som förr? Varför ska man alltid behöva gå in på hemsidor nu för tiden för att få reda på nåt??

Nåväl, jag är lugn ändå, om än något grinig pga. deras lathet! Haha jag minns i höstas när jag mådde så illa hela tiden. Då skulle barnmorskan prata med sjukgymnasten (tror jag att det var) och boka in en tid för alla hemska nålar i handlederna som jag fick. HAHA, tror ni inte att hon glömde bort det och gick på semester istället? Jag fick en tid först 3 veckor senare, men behandlingen hjälpte inte i alla fall.. Härliga minnen! :}

Som ni kan se på bilden så har magen sjunkit!! Tjoho jag är lycklig! Äntligen händer det något. Jag känner mig smidigare än någonsin (det är faktiskt sant!) och går med smidighet vart jag än ska. ;} Det enda som är lite jobbigt är väl att jag är väldigt trött och gärna lägger mig och sover mitt på dagen. Inte likt mig, men nu när jag är gravid är alla medel tillåtna! ;}

Min gissning är att bebisen kommer väga 3800 g och vara 51 cm lång! ;}
7 kommentarer                                                                                                                    
  Sandra Ström!

dålig barnmorska isåfall, som inte berättat något om bedövningar. Helkasst! Men, jag fick reda på massor om bedövningar på föräldragruppen eller vad man kallade det. HAHA, va så längesedan nu - haha! Hoppas hursomhelst att allt går bra. :)

2010-05-15 l 12:08:44
Blogg/hemsida: http://mammatillannie.bloggplatsen.se
  Sophie mamma till Nellie

Ååh nu är det spännande! :)

Och så bra att du väntar på förlossningen med spänning!

Jag var likadan, inte rädd utan förväntansfull. Och jag ville absolut ha EDA bedövning haha :) det var underbart när den verkade!! :)

2010-05-15 l 14:32:24
Blogg/hemsida: http://beylejd.blogg.se/
  Milja

Ingen bebis har ploppat fram än va? ;D Skulle ju vara kul om jag hade haft rätt annars! Not so likely, though xD Vi väntar med spänning! <3

2010-05-15 l 15:26:45
Blogg/hemsida: http://rawrsaidthelion.blogg.se/
  Erika - Gravid

Spännande med så lite tid kvar till BF :)

2010-05-15 l 21:17:48
Blogg/hemsida: http://dumman.blogg.se/
  19 år och gravid i vecka 37

Spännande, man ser att din mage har sjunkit, det gjorde min redan i vecka 35 typ :S väntar ivert på förlossningen men man vet ju aldrig när bebisen komer :)

2010-05-15 l 23:07:32
Blogg/hemsida: http://mittlivv.blogg.se/
  Sophie mamma till Nellie

Haha ja denna knasiga perioden hon är i är en aning jobbig ;)

Hmm jag fick första värken 1 på natten och sedan åkte vi in till förlossningen när kl var 6¨på morgonen. och pluttan var ute 11:42 så jo det gick snabbt :) när värkarna tog till sen så gjorde det jävligt ont, låg och spydde inne i kontrollrummet på förlossningen, och sen blev det fel på första ctg kurvan så dom fick göra om det. så när värkarna var som värst fick jag ligga i ett litet rum med den där saken på magen i 45 min, blää! haha jag var så arg och spydde för jag hade ont. men jag kan inte riktigt förklara hur ont, det är inget jag är rädd att känna igen liksom även det var hemskt. sen fick jag testa lustgas men ville ändå ha EDA, och fick det trots jag var öppen 9 cm. och jösses vad underbart när den verkade :P då kunde jag fjanta runt i rummet :P och jag och jonas lekte med lustgasen när ingen var där inne ;) sjukt roligt. sen när det var dags och krysta så kände man hur det där trycker neråt blev riktigt starkt och obehagligt, kändes verkligen som man skulle skita ner sig men inte kunde hålla emot haha :P krysta i 12 min kanske? inte mer iaf och sen var hon ute. jag stod på knä i sängen vänd mot sängen. och så vill jag göra igen när det blir dags :) hoppas jag inte skrämde dig nu, men det tror jag inte! :)

2010-05-15 l 23:50:39
Blogg/hemsida: http://beylejd.blogg.se/
  Mia (Pieni Musta Enkeli)

Hej, hej!



De va mig en stor mage.. vackert med gravida töser..

Hopaps förlossningen går bra nu men de brukar den göra.. :)



Dåligt med dålig information.. Jag upplevde också att man fick dålig information på BVC så jag och en kompis skrev den "unga mammans handbok" där vi skrev allt om förlossningen, smärtlindring, den första tiden efter förlossningen, hemmalagade barnmatsrecept etc. amning osv.. som projektarbete sista året i gymnasiet.. väldigt användbar för just unga mammor..



Lycka till nu!!



Kram/ Mia

2010-05-16 l 17:30:21
Blogg/hemsida: http://pienimustaenkeli.blogg.se/
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: