Hur är man en bra förälder?

                                            Datum: 2009-12-11 Tid: 11:25:16 Kategori: Filosofi
Även om det kan tyckas tidigt så kan jag faktiskt inte motstå att ibland tänka på hur en bra förälder egentligen är, och hur jag kommer vara. Hur jag vill vara.

Antagligen är de allra flesta människor likadana vad gäller tänkandet av uppfostran medan barnet fortfarande är i magen. Man tänker saker som att "sådär skulle jag aldrig göra/säga", "såhär kommer jag att göra" osv. Jag antar att man inte alltid blir som man tänker sig, men det återstår att se!

Något jag vet redan nu i alla fall, det är att jag aldrig i mitt liv skulle strunta i mitt eget barn. På senaste tiden har jag sett alldeles för mycket hemska saker kring det att jag verkligen känner att det finns inte i min värld att göra så. Det är ju inte barnets fel att det har fötts höll jag på att skriva, men då förtjänar det i alla fall ordentliga föräldrar som alltid finns där och ställer upp. Även om så inte är fallet ibland..

Jag är en sådan människa som inte ser någon som ett misstag. Vissa kanske har fått höra att föräldrarna tänkte göra abort men inte gjorde det osv, men jag tror definitivt att varje liv som finns har en mening. Tyvärr även alla hemska människors mening...Jag menar: hur mycket krävs det egentligen inte för att göra en människa? Minsta lilla cell ska vara korrekt, det är ju faktiskt helt fantastiskt hur så många liv kan bli "normala" i dagens samhälle.

Jag läste en bok en gång som det handlade mycket om livet i, alltså hur livet börjar. Att barnen ser sina föräldrar innan och vet att de är de personerna som är mest lämpliga för det livet de har tänkt sig att leva. Även om föräldrarna i fråga är psykon, elaka eller att de helt enkelt inte bryr sig, så är de ändå lämpliga för just det barnet eftersom barnet i fråga lär sig något av det.

Jag hörde på tv för länge sen om "barn som väljer sina föräldrar" och jag tyckte att det lät HELT orimligt och konstigt. Men när jag läste om det så lät det som det mest troliga, haha. Jag har ingen aning om hur det är (vet någon det..?) men jag tycker det är en fin tanke ändå. :}


Undrar vad det är för liten filur som har valt mig och Johan som föräldrar! ;} Lite spännande är det allt! Dock är ju både jag och Johan väldigt lugna människor som gillar att vara ensamma med djur/musik, så det kanske blir en liten lugn varelse? Eller tvärtom.. haha. Hur som helst så blir vi glada för vem det än är: kille/tjej, tjock/smal, tyst/skrikig, mörkhårig/ljushårig osv. Det är ju ändå något fint mellan oss <3

Jag och min fina älskling har varit ihop i över 13 månader nu <3 Så när barnet föds har vi typ varit ihop i.. 18/19 månader! :) Jag längtar <3
0 kommentarer                                                                                                                    
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: