Vecka 19

                                            Datum: 2009-12-26 Tid: 19:28:23 Kategori: Julia

 

I morgon går jag in i vecka 19.

Det är rätt krångligt det där med veckor tycker jag...Enligt libero.se så går jag i morgon in i vecka 20, men om man går enligt ultraljudet (som jag gör i det här fallet) så är det vecka 19. Ultraljudet ägde ju rum den 8 december, och då fick jag klart för mig att jag var i vecka 16+2. Med andra ord går jag in i en ny vecka varje söndag.


På bilden ovan ser ni min nya rosa mjukisdress som jag fick. Den är riktigt chockrosa, och därför älskar jag den! Det är väl inte direkt det jag kommer ha på mig i skolan, men hemma så är det alldeles perfekt. Som en pyjamas fast ändå inte!


Barnet

Längden är ungefär 18 cm från huvud till stjärt. Vikten cirka 260 gram. Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst. Mellan vecka 18-20 utvecklas barnets hörsel. Det blir medveten om ljuden i dess omgivning. Det hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen, sin mammas hjärtslag och tarmbubbel. Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande. Det kan uppfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen. Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att barnets fingrar har fått naglar.

 

Jag:

Hur mår jag då? Illamåendet har i stort sett avtagit helt, men ibland kommer det tillbaka. Dock inte hela dagarna utan mest bara en liten stund. Konditionen är ganska kass, och mina benmuskler är helt bortblåsta! Sitter jag på huk får jag kämpa för att ta mig upp i en stående position igen. Det är riktigt jobbigt. Barnet sparkar flera gånger om dagen vilket gör att jag faktiskt märker att det finns något där inne, och det gör det lättare att stå ut med ryggont, illamående osv. Foglossningar har jag börjat få, vilket är störande. Det gäller att jag sitter rakryggad, för annars strejkar ryggen och det är nästan lika fruktansvärt som illamåendet. ;) Men, man får tänka på det fina som kommer i slutet, och det gör att det hela är mycket lättare att ta sig igenom! :)

 

1 kommentarer                                                                                                                    
  jm

Åh! Grattis till bebisen, eller ja, graviditeten :D Är det ditt första barn? Hinner tyvärr inte läsa hela inlägget. Puss o kram :D

2009-12-27 l 18:48:58
Blogg/hemsida: http://maluwie.blogg.se/
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: