Ett photoshoptips!

                                            Datum: 2009-07-07 Tid: 19:42:21 Kategori: Photoshoptips
Äntligen kommer ett litet photoshoptips. Jag har bara ett än så länge, kasst. :P

Den här gången tänkte jag hjälpa er lite om ni vill ha runda hörn på ert foto.
Så att det ser ut som fotot nedan: (bild tagen av mig i Spanien)



Det kanske ser krångligt ut, men tvärtom. Det är nog bland det lättaste man kan göra i photoshop. Jag ska förklara så enkelt jag kan. : )
 
1. Det första du ska göra är att öppna upp din bild i photoshop och sedan trycka på verktyget för runda boxar.





Som ni ser så är det Rounded Rectangle Tool som ni ska använda.

2. Nu är det dags att dra ut den här boxen över ditt foto. Använd vilken färg på boxen ni vill, det spelar ingen roll alls. Den kommer ändå inte att synas sen! ; D Dra ut boxen över hela fotot, från hörnen där uppe, till dem där nere.



Pilen som pekar uppåt pekar på något som kallas Radius. Det är där ni ställer in hur stor själva radien ska vara. Hur pass runt det ska vara. Min bild är omkring 2000 pixlar, jag valde då 200 px i radius.
(Är din bild 1000 px, välj 100 osv. Fast det är ju upp till var och en.)

3. Boxen hamnar i lagret ovanför din bild, men det tar vi hand om senare. Dubbelklicka på bakgrundslagret, dvs. din första bild (längst ner). Tryck sedan på OK. Nu är lagret inte längre låst, utan är som vilket annat lager som helst.

4. Dra din mask till bakgrundslagret.
5. Radera nu det översta lagret genom att dra det till papperskorgen.






Nu börjar det likna något!

6. Nu är det i princip färdigt. Man kan lägga dit lite effekter i efterhand om man vill det. Jag har exempelvis lagt dit en innerskugga (Inner Shadow) på bilden jag gjort.


Leta er fram och se vad som passar just till din bild! =)

Lycka till! : )


0 kommentarer                                                                                                                    
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: