Ectrodactyly

                                            Datum: 2009-09-09 Tid: 11:15:06 Kategori: Blandat
Har ni någonsin hört talas om den benämningen innan?
Det hade i alla fall inte jag förrän för 2 minuter sedan.

Ectrodactyly kan också kallas för Kräftklosyndromet, för kort och gott så ser händerna och/eller fötterna ut som kräftklor.
Jag brukar inte vara så känslig i vanliga fall, men såhär skulle jag verkligen inte vilja se ut. För första gången på mycket länge är jag sjukt tacksam för att jag fick 10 fingrar och 10 tår.
Hur lyfter man upp saker? Och det viktigaste av allt -hur skriver man på datorn?
Nej fy, människorna med missbildade fötter kan ju knappt inte ens gå! (Fast en del lär sig att leva vanliga liv)

Sjukdomen är mycket ovanlig, som tur är. Det är en genetisk störning som drabbar vissa familjer. Det tråkiga är att inom familjer som har den här missbildningen så är chansen 50% att nästa familjemedlem får den.
Stackars dem..

Bilder från wikipedia

2 kommentarer                                                                                                                    
  FINA - FOTOBLOGG

man kan få liknande "missbildniningar" (jag ser inte det som missbildningar. Det kallas dysmeli och innebär att man saknar del av arm eller ben. Kan tillexempel vara en fot som ser annorlunda ut eller en hand för lite än "normalt" alla de människor som föds såhär klarar sig bra. Jag har turen att ha två händer men den ena är mindre och "fingrarna" är ungefär 1-2 cm. det går hur bra som helst att skriva på datorn med en hand och en tumme på den andra handen!

2009-09-09 l 12:31:31
Blogg/hemsida: http://www.metrobloggen.se/fina
  hanna

tack så hemskt mycket du :) vad glad jag blir :)

2009-09-09 l 14:26:13
Blogg/hemsida: http://taiiiny.blogg.se/
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: