Fredrikshamn

                                            Datum: 2010-02-28 Tid: 17:55:05 Kategori: Vardagslyx

Igårkväll kom jag hem från Danmark//Fredrikshamn vilket är förklaringen till att uppdateringen i bloggen blev lite lidande. Min morfar fyllde nämligen 60 år den 26/2, vilket är anledningen till att vi åkte iväg! Redan när vi tog bilen ner till Göteborg klockan 05:00 på fredagsmorgonen så kände jag mig hängig och fruktansvärt förkyld. Det var riktigt nära att jag stannade hemma, men med tanke på att alla i släkten skulle närvara så skulle det bara kännas dumt om jag sket i det. Så upp och iväg!


Runt 06:30-tiden åt jag frukost i bilen i form av en baguette med räksallad & gurka. Jag fick hör och häpna i mig allting, även om jag inte brukar äta så mycket just den tidpunkten på dagen. Vid 9 gick färjan över till Fredrikshamn. Det första vi gjorde var att äta brunch i restaurangen och det var ju helt underbart. En buffé med allt mellan himmel & jord i form av mackor, müsli, frukt, yoghurt, téer, varm choklad och en massa pålägg. Båtresan tog 3 timmar och 15 min. Förutom att äta så handlade vi lite i shopen, och jag & Hanna köpte varsin ansiktsmask att ha i bastun på badhuset. Köpte mig även lite dumleklubbor... Något annat som vi fick göra var att gå upp till bryggan (bilden) och kolla hur det såg ut där de kör båten. Det var förmodligen första & sista gången jag var där, så det var en upplevelse. En liten del av "golvet" hade de gjort om till ett plastglas eller något, så man såg rätt ner i vattnet. Fyfan för att stå där! Jag fick svindel som aldrig förr med tanke på att det var 25 meter ner till havet.

 

Hotellet i Fredrikshamn var ett vanligt Scandichotell, och det såg ut som de flesta andra sådana hotell. Mina ögon sprutade tårar precis hela tiden, och jag fick snyta mig var och varannan minut. Att jag ALLTID ska bli sjuk när det väl är något på gång. Förra gången jag åkte nånstans med mormor & morfar så svimmade jag på Landvetter pga. urinvägsinfektion. Pinsamt är vad det är! Väl på badet så försvann allt som hade med förkyldning att göra, och det var så skönt. Temperaturen i bassängerna jag badade i låg på 32 grader, äckligt skönt! Tråkigt att jag inte kunde hoppa från trampoliner eller åka i rutschkanan när jag verkligen tycker om att göra sådant. Jag fick hålla mig till att sitta intill kanten medan små danska, fula barn skvätte vatten på mig. Är alla danskar så? De skvätte otroligt mycket. Så skulle aldrig en svensk göra!
Tilläggas bör att de va otroligt hårda med hygienen där på badhuset. Inne i omklädningsrummen stod det personal som såg till att man dushade av sig naken innan man gick ut till bassängerna. Jag lyckades dock komma undan och tog faktiskt aldrig av mig bikinin... Det gällde att handla smart. Jag är ju trots allt gravid! Dock blev det ingenting med ansiktsmaskerna, jag och Hanna vågade inte ifall den hemska kvinnan skulle skälla på oss. Vad skulle hon säga om vi satt där i bastun alldeles illröda i ansiktet av masken?? Antagligen skulle det strida mot alla regler och vi skulle bli utslänga med huvudet före, utan kläder.

 

På kvällen åt vi på hotellet och jag satt och grät som vanligt. Förkylningen har verkligen satt sig i ögonen! Jag gick upp före alla andra och somnade gott i den sköna sängen, i det varma rummet! Så gott att jag vaknade emellanåt av svett och av andningsbekymmer. Usch jag känner mig lika hemsk varenda gång jag stoppar i mig alvedon och tar nässpray. Lille bebisen! ♥

 

Dagen efter åt vi hotellfrukost som bestod av allt möjligt smarrigt. Jag älskar hotellfrukostar, men vem gör inte det!? Det enda jag verkligen saknade var kaviar.. till mitt kokta ägg! Medan de övriga i släkten begav sig ut mot stadens alla torg och fikade och hade det trevligt, så slaggade jag i sängen under tiden och råkade till och med slumra in en stund. Inte helt fel det inte.. Klockan 2 gick färjan tillbaka till Sverige! Vi åt på restaurangen igen (enligt de som jobbade där så var det fullbokat, men med viss övertalning så..;)) men den här gången bestod det av en lunchbuffé. Jag åt ris med fläskfilé och en massa chokladmousse till efterrätt. Fick även i mig en citroncheesecake och den var otroligt god! Notera att jag satt och nös, snorade och grät under hela middagen. Så fruktansvärt hemskt eftersom jag själv hatar när folk äcklar sig med hosta, slem, snor osv. Resten av resan satt jag i sofforna och chillade.

 

Jag skrev väl kanske inte riktigt med allt som hände, men trots sjukdom så tyckte jag att resan var trevlig. 16 personer var vi allt som allt, och ingen tappades eller glömdes bort! :D Jag antar att detta var första och sista utlandsresan i år med tanke på den lille bebisen! Jag vill inte resa bort med den det första jag gör, det får vänta! :)

0 kommentarer                                                                                                                    
Innan du kommenterar:
» Taskiga kommentarer raderas.
» IP-adresser är lätta att spåra.
» Kommentaren granskas innan publicering.
» ...har du frågor som handlar om mig, graviditeten, design etc. så tveka inte att fråga! Jag svarar på så mycket jag kan.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Blogg/hemsida:


Kommentar: